vrijdag 7 december 2007

De NZ marketingmachine op toeristisch gebied

6 december 1998

Er zijn in NZ een aantal Marketing Breinen aan het werk geweest die het hele land hebben uitgevlooid op potentiële toeristische attracties en er dan de juiste aantrekkelijke omschrijving voor hebben gezocht. Dit maakt dat elke toerist zich schuldig voelt als hij deze of gene attractie niet ziet, omdat het enig in de wereld is. De breinen gaan daarbij zeer creatief te werk. Vele keren kom er het zinnetje "the world's only... " of "the world's famous...", met daarna de omschrijving, in voor. De eerste 3 woorden zijn voldoende om een kudde toeristen stampede te laten slaan richting de attractie. Echter, het venijn zit hem in de staart. De omschrijving die volgt is soms zodanig vergezocht of toegespitst op de specifieke situatie, dat het niet anders kan dan uniek in de wereld te zijn. Ik ben toch ook uniek in de wereld, en ik deel deze wereld met 6 miljard medemensen.

Ik geef je enkele voorbeelden. De gletsjers zijn uniek omdat ze de enige gletsjers op die breedtegraad in het zuidelijke halfrond zijn, die tot op zeeniveau komen.

De Kea, een overigens grappige maar vernielzuchtige papegaai die tot 100 jaar oud kan worden, is "the world's only mountain parrot".

De albatroskolonie op het schiereiland bij Dunedin is de grootste kolonie ter wereld op het vasteland. Hadden de albatrossen geweten dat ze op een schiereiland en niet op een eiland zaten, dan waren ze er hoogstwaarschijnlijk nooit neergestreken.

Het is niet dat de dingen het bezoeken niet waard zijn, alleen willen NZ iets uniek in hun achtertuin dat zijn gelijke niet in de wereld kent. En als je daarvoor nauwkeurig moet omschrijven...

Het zou een interessante oefening zijn om een aantal Belgische toeristische attracties door deze mangel te halen. Hoe zouden het Atomium, Manneken Pis, de Leeuw van Waterloo, de Brugse reien, de Kathedraal in Antwerpen en de watervallen van Coo na zo'n unikunisatie omschreven worden? Ik zal er eens op broeden.

Geen opmerkingen: